Historien om Sisu

English Deutsch


Tor Nessling, grundlægger af Sisu

Sisu årgang 1932 Sisu årgang 1936 Sisu årgang 1957
Sisu årgang 1983 Sisu årgang 2004

 

Fra Norden kommer tre lastvognsmærker, svenske Scania og Volvo kender alle, men finske Sisu er nok ikke så kendt.
Sisu blev grundlagt 1. april 1931 af Tor Nessling, 1901-1971, og var indtil 1943 Finlands eneste producent af lastvogne.I 1932 produceredes 12 biler, med en totalvægt på 4800 kg, og en lasteevne på 2300 kg. Idag ligger fabrikken i Karjaa, i det sydlige Finland. Under 2. Verdenskrig produceredes lastvogne til den finske hær.
Under krigen var der stor efterspørgsel på lastvogne, derfor grundlages i 1943 et søsterfirma, Yhteissisu, som kan oversættes ”Fælles- Sisu”. Hos Yhteissisu bestilte Hæren 7000 lastvogne, som på grundlag af tegningerne af Sisu Type S-21 skulle bygges på Yhteissisu. Den første prototype var færdig i 1945, men da krigen var ovre i 1946 da produktionen skulle starte, annuleredes ordren. Dermed forsvandt søsterfirmaets grundlag, men firmaet retableredes i i 1948 under navnet Vanajan Autotehdas Oy. I 1969 indlemmedes firmaet i Sisu Oy.


Allerede inden 2. Verdenskrig eksporteredes til de to baltiske lande Estland og Letland. Firmaet har idag et datterselskab i Estland som sælger såvel Sisu og Renault lastbiler.
I 1968 overtoges Sisu Oy af den finske stat.
Sisu producerer overvejende biler til tung transport, f. eks. Transport af træ, grus og jord og andre tunge transportopgaver. Vognene bygges efter kundespecifikationer i 3 grundtyper, og med meget håndarbejde.
SR er de store normalbyggede, SM er frembygget og SN distributionsbiler. Tallet efter bogstavkoden er en cirkaangivelse af motorydelsen, angivet i KW. Sisu TT er en ren trækker.. SA-110 er med 4 WD.
Sisu anvender motorer fra Caterpillar, Cummins og Valmet, tidligere har man også anvendt Rolls-Royce diesel.
æ
Russiske KAMAZ byggede i 1989 en serie biler med Sisu førerhuse.
1996 præsenterede Sisu den ny serie E. Motoren er en 14-liter Cummins dieselmotor, på 480 HK. Denne har synkroniseret gearkasse, tidligere anvendtes udelukkende usynkoniserede Fuller gearkasser.
Sisu er en af de mindste lastvognsfabrikker i Europa, med en produktion på blot ca. 500 enheder pr. år. Der eksporteres til Baltikum og lidt til Rusland, og også Schweiz er nu kommet med som aftagerland.
Den 20. januar 1997 blev en samarbejdsaftale indgået mellem Renault og Sisu Det er håbet at dette vil styrke Sisu, da firmaets specielle biler kan sælges gennem Renaults forhandlernet, ligesom fælles udvikling kan billiggøre produktionen. Den franske hær er blandt de kunder som Sisu har fået i den forbindelse.
Der er ikke noget ejerskab forbundet mellem Sisu og Renault, I 1997 solgtes alle aktier til Partek Oy, som er en stor producent af lastbiludstyr, bl. a. Cargotech firmaerne Zetterbergs og HIAB, og som også ejer Kalmar Industries.
2002 blev Sisu Auto Oy, Cargotech-firmaerne og Kalmar Industries videresolgt til den finske industrikoncern Kone, som igen i 2004 overdrog 80% af aktierne til investeringsfirmat Suomen Autoteollisuus Oy, samt til medlemmer af ledelsesgruppen i Sisu Auto Oy.
De personer i ledelsen som blev medejere er: Administrerende direktør Nils Hagman, produktions- og udviklingschef Harri Askola, økonomichef Roger Holmberg samt salgsschef Lauri Hakala. Kone blev minoritetsaktionær i selskabet med en aktiebeholdnong på 20 procent.
SISU modeller 2004
    SISU E11 SISU E12 SISU E18 SISU HTMV
  Opbygning 4x2, 6x2, 8x2, 8x4
 
4x2, 6x2, 8x2, 8x4 6x4, 8x4 6x6, 8x8
  Motorer Cummins ISM-345 Euro 3
Cummins ISM-385 Euro 3
Cummins ISM-420 Euro 3
Renault dCi 320 Euro 3
Renault dCi 370 Euro 3
Renault dCi 420 Euro 3
 
Mack EUP 440 Euro 3
Mack EUP 480 Euro 3
Caterpillar C -18 Euro 3 (630 HK) Cummins 11L 380
  Gear ZF, Eaton-Fuller eller Allison ZF eller Eaton-Fuller Eaton-Fuller Automatik
           
  Kilde: www.sisuauto.ee
Kronologisk fremstilling af Sisu´s historie.

1931: Tor Nessling grundlæggerr firmaet.
1932: Årsproduktionen er 12 Sisu lastbiler.
1934: Selskabet starter produktion af sporvogne.
1938: Prototype på panservogn. Nessling køber aktiemajoriteten i Suomen Autoteollisuus.
1943: Yhteis-Sisu dannes med det formål at bygge lastvogne til forsvaret.
1944: Suomen Autoteollisuus flytter till Karjaa.
1946: Importaftale med Rolls-Royce personbiler. Efterspørgslen er ikke stor.
1948: Yhteis-Sisu´s virksomhed stopper. Nessling begynder at importere Rover personbiler.
1951: Firmaets produktion i Karjaa omfatter lastbilerne Jyry, Kontio og Nalle, sporvogne, Ilves busser og Kärppä-Sisu til hæren.
1950erne: Personbilimporten udvides med Leyland, som 1964 bliver firmaets tredjestörste aktionær.
1960ernes lanceringer er K-50,med en totalvægt på 52 tons, Sisu KB-117 med tipbart førerhus, terrænbilen KB-45 og trækkere til færgeterminaler.
1970: M-serien lanseras. Voimavaunu fusioneras med Suomen Autoteollisuus.
1975: 50 procent af selskabets aktiebeholdning ­ som Nessling testamenterede til to stiftelser ­ overgår til staten.
1976: Deling af ejerforholdet mellem Leyland, Saab-Scania og Suomen Autoteollisuus i forholdet 10­10­80%.
1981: Suomen Autoteollisuus skifter navn til Sisu Auto.
1982: S-serien på 48 ton præsenteres.
1985: Sisu Auto overgår helt i statens eje. Busproduktionen stopper.
1994: Valmets køretøjs- og traktorvirksomhed fusioneres med Sisu Auto som nu har otte divisioner: Sisu Tractors, Sisu Terminal Systems, Sisu Logging, Sisu Trucks (10 procent av produktionen), Sisu Defence, Sisu Components och Sisu Factory Automation.
1995: E-serieprojektet offentliggøres.
1996: E-seriens produktionsstart. Forhåndsaftale mellem Sisu og Renault. Sisu Defence overgår til statens eje.
1997: Sisu­Renault-aftale 20. januar om komponent- og eksportsamarbejde samt 50/50% deleje af markedsførings og serviceselskabet Hansa-Auto. Forhåndsaftale 22. januar mellem Sisu og Partek. Hele Sisu´s aktiebeholdning overgår til Partek den 1. april. Præesentation af den nye E-serie 14.maj.
1998: Sisu-modeller godkendes i Frankrig. Militærkøretøjet HMTV 6x6 lanceres.
1999: Sisu lancerer en nedbygget model.
2002: Kone Industri overtager samtlige aktier i Sisu Auto Oy.
2004: Kone Industri sælger 80 procent af aktierne til Suomen Autoteollisuus Oy og ledende medarbejdere. Kone Industri beholder de sidste 20 procent af aktierne.
E-11 E-12 E-14
SK-262 Førerhus SM SM-300
T10AXT-terminaltraktor-4X4 SM 270 Sisu E-14-470
Sisu 11E Sisu SR Sisu 12E 480
Tidligere logoer Sisu Evo2 HMTV 6x6

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker